Targi zabawek w Norymberdze, 28 styczeń – 2 luty 2015

Podsumowanie rynku  zabawek w 2014 roku.

Co roku wszystkie ścieżki międzynarodowego przemysłu zabawkarskiego prowadzą do Norymbergi. Znane marki, oryginalne firmy typu start-up, reprezentanci dużych sieci, niezależni handlowcy i liczni przedstawiciele mediów sprawiają, że targi zabawek „Spielwarenmesse®” są najważniejszym wydarzeniem w branży zabawkarskiej. Te wiodące światowe targi są miejscem nawiązywania kontaktów handlowych, narodzin trendów na nadchodzący rok i wymiany najaktualniejszych informacji.   http://www.spielwarenmesse.de    – więcej informacji –

  SAMSUNG DIGITAL CAMERA  SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

            Niedawno zakończone targi w Norymberdze pozwoliły podsumować 2014 rok. Rynek zaliczył pierwszy wzrost od 2011 roku. W całej Unii Europejskiej zanotowano wzrost o 4%. Co warto podkreślić wartość rynku w samej Polsce wzrosła aż o 8%. Wszelkie prognozy wykazują, że rok 2015 w Polsce zakończy się na wzroście na poziomie 4-5%. Wzrost można także zauważyć porównując najważniejszy dla wszystkich miesiąc. Otóż wzrost grudzień 2014 do grudnia 2013 to aż 10%. Coraz większy kawałek tortu należy do sklepów internetowych. Ich obroty stanowiły 25% sprzedaży w Unii Europejskiej w stosunku do 22% w roku 2013.
Oczywiście wzrosty nie dotyczą całego rynku. Z 19 kategorii zabawek 11 z nich zaliczyło wzrost, zaś w 8 z nich zaliczono spadek w obrotach. Największy wzrost odnotowano w zabawkach konstrukcyjnych – 191 mln € oraz zabawkach artystycznych i kreatywnych – 136 mln €. Spadek dotknął przede wszystkim zabawki dla niemowląt (76 mln €) oraz lalki (43 mln €).
Najpopularniejszą marką zabawek w Europie jest oczywiście Lego, ale warto podkreślić miejsce w TOP 5 JAKKS PACIFIC – producenta lalek między innymi na licencji Frozen. Lalki z Jakks Pacific znajdują się w wyłącznej dystrybucji Rekman.

 Pokuszono się także o podsumowanie najpopularniejszych marek na rynku zabawkarskim. Niekwestionowanym królem na tym polu jest Playmobile, zaś inne popularne marki to Star Wars, LEGO City, Barbie i LEGO Star Wars. Ciekawie wygląda także zestawienie marek, które uzyskały największy wzrost wartości. Tutaj prym wiedzie Disney Frozen. Daleko za tą animacją Disnay’a uplasowały się Violetta, LEGO City, LEGO The Movie oraz Minecraft.
6% rynku zabawek w Unii Europie to produkty oparte na bajkach/filmach. Stanowi to około 700 mln. €. Liderem w tej dziedzinie jest ponownie Frozen. Inne popularne animacje to Ninja Turtles, Spider-Man, Transformers oraz Samoloty.

 

             A jak będzie wyglądał rok 2015? Przedstawione na targach prognozy pokazują wzrost w Europie o około 2% oraz stały wzrost sprzedaży online. Wśród dziewczynek dużą popularnością cieszyć się będą zabawki związane z Frozen oraz wszelkiego rodzaju zestawy artystyczne i kreatywne. Dużą popularnością wśród małych księżniczek będą cieszyć się także produkty kolekcjonerskie (związane z takimi markami jak Shopkins, Little Live Pets, Digibirds czy Zuru). Szczególną uwagę należy zwrócić na Amazing Zhu, LEGO Elves, LEGO Frozen, „super” Barbie oraz nowe Monster High.
Wśród chłopców prym będą wiodły zabawki powiązane z bajkami i filmami w tym Minionki, Avengers, Star Wars i Big Hero 6. W śród zabawek konstrukcyjnych istnieje już dość spora liczba marek i prognozuje się powrót do sprawdzonych zabawek np. z Bionicle czy Ninjago.